مش عارف مين اللى بيكلمك ؟!!!

الو مساء الخير:)
مساء النور
ازيك عامل ايه , انا الحمد الله تمام بس مش عارف ميين حضرتك
انت مش عارف صوتى  , الحقيقة لأ
ليه كدة داحنا نعرف بعض اوى
جايز بس حضرتك عارف مشاغل الحياة نسيتنا اسامينا
طب انا كنت باكلمك بخصوص حاجة انت كنت طالبها منى امبارح
صدقنى مش فاكر اى حاجة من دى خالص
يابنى انا ابوك معقول مش عارف صوتى :( ..........
ده حالنا بالظبط
نطلب الحاجة من ربنا ونستنى نسمع صوت ربنا ونشوف هو عايزنا نعمل ايه فى الموضوع المحتارين فيه ومبنسمعهوش
ونفتكران ربنا ناسينا او زعلان مننا او متجاهلنا او مش سامعنا اصلا
لكن فى الحقيقة احنا اللى مقصرين جدا
مش متعوديين نسمع صوته
احنا لا بنقرأ كلامه باأستمرار ولا بنصلى صلواته باأستمرار هانعرف صوته ازاى ؟!
احنا دايما اما نيجى نطلب حاجة من ربنا نصلى يوم اواتنيين و ساعات تلاتة لكن برضو ده مش كفاية يخلينا نعرف نمييز صوته لاننا مش متعودين على سماعه .
عشان نعرف صوته لازم تحصل عشرة بيننا وبين ربنا بالقراءة والصلاة اليومية احنا محتاجيين نعمل صداقة بيننا وبينه , علاقة محبة بيننا وبينه عشان نقدر نمييز صوته ولومن وسط الف صوت حتى .
زى الصديق اللى بنتكلم مع بعض كل يوم لوفى زحمة او بسمعه وانا متضايق او مستعجل او الصوت بيقطع بسرعة هاعرف هو مين
لكن مش نقول ربنا ناسينا واحنا اصلا اللى ناسيين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الطفاسة

الفتور الروحى

يوسف الصديق