ياريتنى كنت فضلت نايم

 تخبل كدة لو فى يوم صحيت ولقيت نفسك عايش فى الخمسينات ياسلاااااااااااام على ده احساس
صباح الخيريا يابا, صباح الخير ياماما ,صباح الخير ياعالية يردوا ويقلولى صباح النور ياأنور, مين هيجيبلنا الفطار انهاردة انا يا بابا طب يلا انزل هات لينا طبق الفول وهات لطنط تحية طبق عشان جوزها مسافر وهاتها تفطر معانا , حاضر يابا
صباح الخير ياعمو متولى عايز طبقين فول بالزيت الحار اتفضل ياحبيبى اتفضل قرش ياعمو
نطلع ونفطر كلنا مع بعض عالسفرة محدش مشغول بموبايله ولا لاب توبه ولا الهوا قاعدين بناكل ونتكلم مع بعض و كله تمام التمام ويروح بابا لابس بدلته الصوف وانا البس بدلتى ام شورت وساحبيين الطرابيش لحد ماماما واختى يلبسوا فساتينهم وننزل سوا
نمشى فى شوارع القاهرة جميلة وفاضية ونضيفة اوى اوى طب صدقونى انا كان بيتهئلى ان عامل النضافة كان بيقف تحت الشجرة يلم الورق اللى بيتساقط على طول قبل ماينزل على الارض من نضافة الشارع والعربيات قليلة والعوادم مفيش والعراك متلاقيش والله كانت حاجة اخر ألاجة نروح المدرسة انا وعالية متوحشين مدرسينا اللى بنحبهم وصحابنا اللى فى المدرسة وحوشنا الطويل العريض اللى كان اد الاستاد ونقعد ناخد حصصنا لحد مابابا يعدى علينا هو وماما ياخدونا معاهم على النادى احنا وطنط ماجدة عمتى وولادها ايمن وابراهيم نلعب سوا كلنا كورة ونتغدى هناك وبابا وجوز عمتو وماما وعمتو يشربوا الشاى بتاعهم مع الكيك الانجليزى فى تراس النادى وهما اخر انسجام وبعديها نروح ننام شوية صغيرة عشان نصحى نذاكر شوية ونعمل الواجب اللى ادهولنا مدرسينا بعد ماشرحلونا من قلبهم بكل ضمير والله " ربنا يباركلهم يارب " قبل مانتلم كلنا احنا والجيران فى الشقة نسمع الراديو سوا على حفلة الست زى ماكنا متعوديين . فعلا صدق اللى قال ان الموسيقى دى غذاء الروح ياجدعان بتنقى القلب وتسمو بالمشاعركدة
ونتمزج اخر مزاج مببقاش عايز اليوم يخلص خالص بس النوم سلطان بقى فأانام على حجر ماما وانا بسمع الراديو. اظن مفيش روقان احلى من كدة وتصبحوا على خير بقى بكرة يوم جديد
لكن اصحى الصبح على اصوات المهرجانات وباياعيين الكارو اقول يااااااااااااه ياريتنى كنت فضلت نايم

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الطفاسة

الفتور الروحى

يوسف الصديق