فرح القيامة

مايكل ازيك 
ازيك يابيتر انا الحمد الله تمام
فينك مش باين مشوفتكش ولا يوم فى البصخة واسبوع الالام قرب يخلص اهو 
اه صدقنى انا مأثر بس انت عارف بقى الاسبوع اللى قبل العيد وكل يوم بنزل الف على هدوم 
ربنا يكون فى عونك يابنى دى بتبقى دوخة مابعدها دوخة انا جيبت البنطلون والكوتشى لكن لسه فاضلى التيشيرت وانت ؟
انا جيبت قميص بس ايه قميص هاواى من اللى بيبقى كله الوان ملعلطة كدة وبيعمل شغل عالى فى العيد ;)
وهاننزل فين ياصاحبى ؟
فى الغالب هنطلع على بلازا اهو بيبقى مكان بتتجمع فيه الناس كلها نشوف لابسين ايه ونوريهم كمان احنا لابسين ايه ونضرب سوا الاكل المتين من الكوك دور وشكرا على كدة وكل عام وانتم بخير, هو صحيح بيبقى يوم ممل شوية بس مقدمناش حاجة غيره .
.... سورى ياشباب انا اخوكم فادى وكنت سامعكم بتتكلموا , ممكن اتكلم معاكم ؟
اتفضل
انا على فكرة مش جايب طقم كامل للعيد وفى معظم الاوقات مبنزلش اتفسح يوم العيد كمان لانى بكون الصبح فى الخدمة او بنزور ملجأ او دار مسنيين وبعد الضهر بنعييد على قرايبنا ونتغدى سوا ولو قدرت انزل بالليل مع صحابى بنزل , مقدرتش احنا بنتقسح طول السنة يعنى ومش مستنيين العيد
وانت بتفرح على كدة فى العيد ؟
انا بفرح على فكرة واكتر منكم كمان
ازاى بقى 
انا بحس بمعنى العيد جدا وخصوصا مع الناس اللى ملهاش حد يقولها كل سنة وانتم طيبيين او يسئل عليهم حتى 
مش الفرحة مجرد لبس جديد او خروجة او حتى اكلة بنحبها 
عندك حق يافادى ... احنا ممكن نجيب اللبس من غير مناسبة اصلا والخروج ده مش مستنيين العيد علشان نخرج فيه
لكن القيامة دى مرة واحدة بس فى السنة ده حتى قداس العيد الواحد بيحضره وهو بيفكر هايروح يفطر ايه لامركز فى كلام ولا مردات ولاحتى تمثيلية القيامة اللى بتحسسنا بعظمة الهنا
احنا لازم نعيش افراح القيامة بشكل اقوى واصدق من كدة ولازم نعيش فرح الكنيسة الحقيقى فى المعنى ده ...
جيب لبس واخرج مع صحابك وكل اللى انتى عايزه بس متنساش تعمل حاجة حلوة لربنا فى اليوم ده ولو حتى بمكالمة معايدة عل حد ملوش اللى يسئل عليه صدقنى دى حاجة هتفرحه وهتفرحك اوى 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الطفاسة

الفتور الروحى

يوسف الصديق